Bisdomblad Haarlem (http://www.bisdomhaarlem-amsterdam.nl/pdf/sk201503.pdf)

Op de basisschool is het nog steeds een veelvoorkomend fenomeen: een tafeltje ingericht naar het seizoen. Met mooie dingen uit de natuur en bijpassende boekjes en voorwerpen die het geheel compleet maken. Waarom niet zo’n leuk hoekje in je eigen huiskamer inrichten? Ellie Keller-Hoonhout is katholiek theologe en heeft een praktisch boek gemaakt over de zogenaamde kijktafel. Ellie benadert de kijktafel als een ‘verhaal op schaal’, geïnspireerd door de seizoenen, grote feesten en thema’s. Door middel van kleur, tekst en symboliek kan een kijktafel belangrijke momenten ‘tot leven laten komen’. In het kijktafelboek staat concreet beschreven hoe je een inspirerende kijktafel maakt. Passend bij christelijke tijden en feesten maar ook voor thema’s als vrede, dierendag, Sinterklaas, moederdag en eendjes voeren ... Zo maak je in je woonkamer iets zichtbaar van: natuur en seizoen, wat jou inspireert en waar je in gelooft , aan wie je wilt (terug)denken en wat je wilt vieren. Het boek met voorbeelden van kijktafels gaat het jaar rond. Leuk om met kinderen mee aan de slag te gaan. Maar ook om welke huiskamer dan ook sfeervol en creatief aan te kleden. Kijktafelboek | Ellie Keller-Hoonhout | ISBN 978-94-9209-300-4 | Uitgeverij Adveniat |

**************

Paravisie, voorjaar 2015

recencie Paravisie IMG9190

************

Vieren, voorjaar 2015

Voorkant Omslag kijktafelboekKIJKTAFELBOEK
Maak je inspiratie zichtbaar

De warmte en gezelligheid van de feestdagen zijn we allang weer vergeten. Zo snel gaat de tijd.
En toch, dat verhaal van Licht in onze huiskamer, het gaf ons bemoediging en verbond ons met ons geloof. Voor wie de bezieling van het Kerstverhaal in huis mist, kan het Kijktafelboek een welkome inspiratiebron zijn. Een kijktafel is een 'verhaal op schaal', een mooie opstelling vol inspiratie en betekenis. Met natuurlijke elementen, kleur, tekst en symboliek laat de kijktafel zien wat de maker ervan belangrijk vindt. Een waxinelichtje erbij brengt het verhaal tot leven. De kijktafel is er voor huizen met en zonder kinderen, kerken, scholen en andere ruimtes waar mensen aandachtig aanwezig zijn. Het kan een plek zijn van ontmoeten, gesprek, gebed of rust. De toepassingsmogelijkheden zijn velerlei.
De kijktafel is bedacht door theologe en schrijfster van het boek, Ellie Keller-Hoonhout, voor de web-site www.geloventhuis.nl. In de eerste twee hoofdstukken legt ze uit wat een kijktafel is en laat ze de lezer stap voor stap oefenen. In de volgende hoofstukken geeft ze tal van voorbeelden van kijktafels bij seizoenen, christelijke feesten en persoonlijke momenten zoals geboorte, verjaardag, huwelijksjubileum, of nagedachtenis. Extra in dit boek zijn de kleurige onderzetters met inspirerende teksten waarop een waxinelichtje gezet kan worden. Het boek is een aanrader voor wie het geloofsleven op creatieve wijze zichtbaar wil maken op een eigen plek van aandacht en rust te midden van ons drukke en snelle leven. (Simone Snakenborg)

***********

Joomla SEF URLs by Artio